quinta-feira, 5 de setembro de 2013

Abordagem centrada no usuário da RI

Tenho lido alguns textos sobre o "lado humano" da RI, mas não consigo chegar a um panorama pouco esquizofrênico...

Daí resolvi eu mesmo montar um "panorama possível" de abordagens do tema.

Creio que a faceta "dura" da RI, seja amparada nas ciências da computação, que por sua vez são baseadas na matemática - e talvez por isso, tenha um certo consenso pois 2+2 quase sempre dá 4.

Mas e a faceta humana? Aquela que diz que as pessoas têm necessidades de informação - e por isso usam SRIs; que usam estratégias de busca de informação; ações situadas etc. Em que pé ela está?

...Isso é onde eu não consegui chegar lendo, mas vamos à proposta.

Creio que se possa estudar a RI orientada ao usuário a partir de quatro abordagens oriunda de quatro disciplinas (?):

- HBI (Human information behavior), pois estuda a necessidade de informação e o comportamento das pessoas para saciá-la.

"Concurrently, the field of human information behavior (HIB) is coming closer to interactive IR. HIB
research investigates the broader issues related to human processes for seeking and using information. Recent research has seen further integration of interactive IR research and HIB research, based on the mutual interest of both areas in human information related behaviors. (p.1 SPINK e WILSON, 1999)

*Será que HIB é amiga do "Domain Analysis" do Hjorland?

- HCI (human-computer interaction), pois foca na relação pessoa-computador - foi nela que nasceram as interfaces gráficas que permitiram a democratização da tecnologia computacional...

"Because human–computer interaction studies a human and a machine in conjunction, it draws from supporting knowledge on both the machine and the human side. On the machine side, techniques in computer graphics, operating systems, programming languages, and development environments are relevant. On the human side, communication theory, graphic and industrial design disciplines, linguistics, social sciences, cognitive psychology, and human factors such as computer user satisfaction are relevant. Engineering and design methods are also relevant. Due to the multidisciplinary nature of HCI, people with different backgrounds contribute to its success. (http://en.wikipedia.org/wiki/Human%E2%80%93computer_interaction)


- UX (user experience), pois observa a relação das pessoas com os sistemas a partir de diferentes pontos de vista focados na experiência do usuário com o sistema..

“One of the rare attempts to operationalize the concept UX can be found in [3], which divides UX in three (partly overlapping) factors:
1) Aesthetic and hedonic factors (e.g., beauty, enjoyment, and extending one’s knowledge), regarded as complementary to the instrumental values of a product. Hedonic and aesthetic factors may be a primary reason to search and, thus, be the information need.
2) Emotional factors, addressing the antecedents and consequences of, ideally, positive emotions. Although overlapping with the first group, these factors are not seen as a goal on their own; however, they can aid in solving an information need.
3) Experiential factors, combining all contextual and related factors, including usability. The user states (e.g., mood, expectations, and active goals) interact with the situation and time in creating the experience. Consequently, IR experience is situated and temporal. (SLUIS, BROEK e DIJK, 2010 p. 322 e 323)”


- IA (information architecture), pois se propõe a produzir melhores organizações e layouts (explicação tosca, né?)

1. The structural design of shared information environments.
2. The combination of organization, labeling, search, and navigation systems within web sites and intranets.
3. The art and science of shaping information products and experiences to support usability and findability.
4. An emerging discipline and community of practice focused on bringing principles of design and architecture to the digital landscape.” (MORVILLE e ROSENFELD, 2007, p. 4)”


Embora essas quatro disciplinas (?) me pareçam fortemente entrelaçadas (PIROLLI e CARD, da HCI, propuseram o "information foraging" que poderia muito bem ser uma teoria da HIB, como "Sense Making" da Dervin ou o "ASK" do Belkin) vou tentar discriminar as áreas de possível atuação:


A HIB serviria como fundamento teórico (por que usamos SRIs?) e campo de estudo do fenômeno da busca por informação (social, antropológico etc.).

As outras 3 (HCI, UX e IA) seriam aplicadas para tentar prover soluções/aplicações decorrentes dos fenômenos estudados na HIB...



Referências:

MORVILLE, Peter e ROSENFELD, Louis. Information Architecture for world wide web. O'Reilly Media, 2007.

SLUIS, Frans van der; BROEK, Egon L. van den e DIJK, Betsy van. Information Retrieval eXperience (IRX): Towards a Human-Centered Personalized Model of Relevance. IEEE/WIC/ACM International Conference on Web Intelligence and Intelligent Agent Technology, 2010.

SPINK, Amanda; WILSON, T.D. Toward a theoretical framework for information retrieval (IR) evaluation in an information seeking context. 1999.

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